Wilma van Duijvenvoorde – de Vreugd, teamleider afdeling Esdoorn bij Topaz locatie Overduin, weet als geen ander dat zorg op maat hét sleutelwoord is voor het bieden van de beste continentiezorg door haar team aan haar cliënten: “Goede continentiezorg én daarbij de huid gezond houden is bij ons de norm! Wij hebben naast cliënten met een PG-indicatie ook nog twee andere doelgroepen in huis, namelijk cliënten met de ziekte van Huntington en cliënten die een Korsakov met Geronto (ouderen) Psychiatrie diagnose hebben. Ook bij deze doelgroepen komt incontinentie vaak voor”. 

Zorg op maat voor elke cliënt

“Zowel bij cliënten met Huntington als Korsakov kan gedurende het ziekteverloop de incontinentie ontstaan of verergeren. We ervaren regelmatig dat onze cliënten zich hiervoor erg schamen. Bijvoorbeeld een mannelijke cliënt met Huntington kan, doordat hij zo bewegelijk is, bijna niet meer op het toilet plassen zonder het hele toilet nat te maken. Hij vindt dat zelf dan erg vervelend. Dat is voor ons aanleiding om het gesprek met hem aan te gaan en hem op de juiste wijze te helpen. Het aanbieden van een specifiek incontinentieproduct kan in zo’n geval een goede oplossing zijn! Een ander voorbeeld: een cliënt met Korsakov die cognitief steeds verder achteruitgaat, wacht te lang met naar het toilet gaan. Hij krijgt vervolgens zo’n aandrang dat hij niet meer op tijd het toilet haalt. Als dit regelmatig gebeurt en het blijkt dat we het urineverlies niet op andere manieren kunnen voorkomen, bieden we ook hier incontinentieproducten aan. We zien daarna vaak dat het zelfvertrouwen weer toeneemt, omdat men geen ‘ongelukjes’ met bijbehorende natte overkleding meer heeft.” 

Professionele én betrokken zorg

“Bij ons komt incontinentie gerelateerde dermatitis eigenlijk niet voor, ook niet bij cliënten die niet meer mobiel zijn of in bed liggen. Ik ben ervan overtuigd dat dat komt omdat wij goede persoonlijke hygiëne hoog in het vaandel hebben. Daar zijn onze medewerkers erg op gebrand en nemen er voldoende tijd voor. Op onze locatie heeft men een heel hoog werkethos, ze zijn erg betrokken bij onze cliënten. Wil een cliënt vaker douchen? Bij ons kan dat! Moet een cliënt op bed verzorgd worden en ziet hij of zij erg op tegen een wasroutine met waskommen, water en zeep? Dan gebruiken wij die handige Verzorgende Washandjes. Die zijn een stuk minder belastend en ze wassen net zo schoon en fris. Tegelijkertijd verzorgen ze de huid ook nog eens. 

Maar… het behouden van een gezonde huid gaat verder dan goede hygiëne. Juiste voeding, de vochtbalans in de gaten houden, wisselligging toepassen, op het juiste tijdstip een antidecubitusmatras inzetten én goede incontinentieproducten gebruiken. Het helpt er allemaal bij.” 

3 stappen aanpak bij incontinentie 

Wilma vervolgt: “Ik werk ruim 25 jaar in de zorg en heb zelf gezien en ervaren dat incontinentieproducten in die tijd erg verbeterd zijn. Wij werken zolang ik mij kan herinneren met TENA en zijn daar erg tevreden over. De TENA ProSkin 3 stappen aanpak van de huid drooghouden, schoonhouden en beschermen werkt echt. De urine wordt snel opgenomen door de TENA-producten en ook het laagje dat tegen de huid aan zit is meteen droog. In de nacht geeft dit als voordeel dat je cliënten door kan laten slapen zolang het verband niet verzadigd is. Bij faeces incontinentie moet je natuurlijk wel het verband direct verwisselen ook al is het nog niet verzadigd. Voor een enkele cliënt gebruiken wij uit voorzorg een beschermend huidverzorgingsproduct zoals TENA Zinc Cream. Maar dat zijn uitzonderingen, dankzij de goede kwaliteit van de verbanden is preventief smeren overbodig.”

Benieuwd naar Topaz, locatie Overduin? Klik hier.