U lijkt zich te bevinden in <country>

Bezoek uw lokale TENA-website voor lokale informatie.

Pre- en postnatale bekkenbodemtips

Het is gebruikelijk dat zwangere vrouwen en nieuwe moeders een lichte vorm van ongewenst urineverlies ervaren. Door je bekkenbodem te trainen kun je deze situatie helpen voorkomen of verbeteren. Om aan de slag te kunnen heeft Paula Igualada-Martinez, MSc fysiotherapeut en deskundige op het gebied van ‘daar beneden’, haar kennis gedeeld voor nieuwe en verwachtende moeders.

Wat te verwachten wanneer je in verwachting bent

De aandrang tot plassen hoort bij het moederschap. Dit gebeurt om verschillende redenen: de organen in je lichaam worden opgeschoven om ruimte te maken voor de kleine, en er wordt een spierverslappend hormoon vrijgegeven, progesteron, om je klaar te maken voor de bevalling. Hierdoor is het vaak moeilijker om je bekkenbodemorganen op hun plek te houden, wat leidt tot licht urineverlies en de aandrang om te plassen. Bekkenbodemoefeningen zijn een eenvoudige, effectieve en uitstekende manier om je spieren te versterken. 

Professionele tips voor bekkenbodemoefeningen tijdens de zwangerschap

De beste manier om te ontspannen en het optimale effect te bereiken bij het trainen van je bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap, is om op je zij te liggen. Hierdoor kun je je echt concentreren op het versterken van de spieren, zonder dat de zwaartekracht dingen moeilijker maakt bij het zitten of staan. Meer informatie over bekkenbodemoefeningen vind je hier.   

Wat gebeurt er na de geboorte?

Een tot twee weken na de geboorte zul je merken dat je veel vaker moet plassen dan voorheen, omdat je het extra vocht kwijt moet raken dat je tijdens je zwangerschap hebt vastgehouden. Ook als je tijdens je zwangerschap heel ijverig je bekkenbodem hebt getraind, zullen niet alle delen meteen hersteld zijn. Probeer de oefeningen te doen tijdens het zitten wanneer je je baby voedt. Begin met lichte samentrekkingen van de bekkenbodem, want het is normaal dat het daaronder een beetje zeer doet na de geboorte van je baby. Houd op als dit ongemakkelijk voelt. Je kunt ook beginnen met het oefenen van de aanspanning terwijl je je baby oppakt.  
 
Het belangrijkste is om te blijven trainen – het kan tot wel 3 maanden duren voordat je resultaat boekt. Als je het gevoel hebt dat de oefeningen na 3 maanden nog niet werken of als je vragen hebt, kun je dit bespreken met je arts en/of fysiotherapeut. Download onze gratis fitnessapp voor bekkenbodemtraining en begin met samenknijpen.

Laten we het erover hebben

Licht urineverlies of oooeps-momentjes kunnen zonder waarschuwing gebeuren, en dit kan frustrerend en gênant zijn. Maar weet dat het heel gebruikelijk is en dat er veel dingen zijn die je kunt doen om je blaas weer de baas te worden. Trainen is een goede manier om te beginnen, maar het kan ook helpen om dit tijdens je zwangerschapscontrole te bespreken met je verloskundige of huisarts, of het er met vriendinnen over te hebben. 
 
Ook is het altijd goed om te weten dat lights by TENA altijd voor je klaar staat met discrete bescherming en frisheid wanneer je een beetje extra ondersteuning nodig hebt.