U lijkt zich te bevinden in <country>

Bezoek uw lokale TENA-website voor lokale informatie.

Mag ik het merk van mijn voorkeur kiezen?

Lady in pharmacy

Heeft u vragen over de vergoedingen en verkrijgbaarheid van incontinentieproducten? Dan bent u hier op het juiste adres. De vergoeding van incontinentieproducten in Nederland is goed geregeld, maar er zijn verschillen per zorgverzekering. Op deze pagina’s vindt u alle informatie die TENA heeft verzameld over dit onderwerp.

U vindt hier informatie:

       > Over keuzevrijheid bij urineverlies

       > Waar de producten verkrijgbaar zijn

       > Wat wel en niet wordt vergoed vanuit de basiszorgverzekering

       > Welke type zorgverzekeringen er zijn

       > Hoe de Vergoedingen-Vergelijker werkt

       > Tips voor mantelzorgers


De gepubliceerde informatie is naar eer en geweten samengesteld en wordt regelmatig geactualiseerd. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Raadpleeg voor vergoedingen ook altijd de voorwaarden van uw basiszorgverzekering of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

 
 

“Fijn, dat toen ik er om vroeg, TENA gewoon geleverd kon worden.”

 
 

Antwoorden op veelgestelde vragen


Vraag 1: Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekering en nu moet ik mijn incontinentieproducten bestellen bij een andere zorgaanbieder. Hoe kan dat?

Antwoord:

Uw nieuwe zorgverzekeraar heeft blijkbaar geen contract met uw eigen apotheek. Als u liever uw eigen apotheek bezoekt, dan heeft u die keuze. Dit kan wel van invloed zijn op de hoogte van de vergoeding die u van uw zorgverzekeraar ontvangt. Mogelijk moet u een gedeelte zelf betalen. Kijk in de Vergoedingen-Vergelijker wat voor u geldt.

De restitutiepolissen bieden volledige vrije keuze van zorgaanbieder, maar die kunnen wel iets duurder zijn. Het is aan u om te bepalen of die vrije keuze dat waard is.

Vraag 2: Mijn zorgaanbieder adviseert mij een ander product dan ik gewend ben. Wat kan ik doen?

Antwoord:

U bepaalt altijd zelf welk merk en product u kiest. Het is mogelijk dat zorgaanbieders afspraken hebben met fabrikanten, waardoor het merk van uw keuze niet wordt geadviseerd. Als u een TENA-product wilt gebruiken, maar u krijgt een ander merk, dan kunt u altijd om TENA vragen. Uw zorgverzekering kan dan wel aanvullende eisen stellen, zoals het vooraf vragen van toestemming. Bekijk de vergoeding-vergelijker.

Vraag 3: Hoeveel incontinentieproducten worden er vergoed?

Antwoord:

Uw zorgaanbieder bepaalt in welk incontinentieprofiel u valt. Er zijn 7 profielen, elk met een eigen dagvergoeding. Met die dagvergoeding ‘koopt’ u de incontinentieproducten. Van het ene merk/product koopt u meer producten dan van het andere, omdat het ene merk duurder is dan het andere. Vaak is het verbruik van een duurder product lager, waardoor uiteindelijk de kosten helemaal niet hoger zijn! Staar u dus niet blind op het aantal producten dat u krijgt. Kies het product en merk waar u zich het meest prettig bij voelt.

Sommige verzekeraars hanteren een normgebruik van 200 producten per kwartaal (iets meer dan 2 producten per dag) bij urineverlies en 300 producten bij verlies van urine en ontlasting. Meer is ook niet nodig. Als u wel meer producten gebruikt, probeer dan een product dat meer vocht kan opvangen.

Vraag 4: Wie levert mijn incontinentieproducten?

Antwoord:

Iedere zorgverzekeraar werkt met gecontracteerde zorgaanbieders/ leveranciers, die u adviseren en de producten leveren. Bij de keuze van een (type) zorgverzekering, kiest u eigenlijk ook voor bepaalde zorgaanbieders, tenzij u kiest voor een restitutiepolis. Deze polis geeft u maximale vrije keuze.

Vraag 5: Is er kwaliteitsverschil in incontinentieproducten?

Antwoord:

Net als bij andere producten, is er ook verschil in kwaliteit in incontinentieproducten van verschillende merken. Lees waar u op kunt letten als u producten met elkaar vergelijkt. Het is belangrijk dat u kiest voor een product waar u zich prettig bij voelt. Probeer daarom verschillende producten van verschillende merken. Uw zorgaanbieder biedt u gratis proefpakketjes aan. U kunt ook zelf proefpakketjes aanvragen bij de verschillende fabrikanten van incontinentieproducten.

Vraag 6: Kan ik incontinentieproducten gewoon kopen?

Antwoord:

Als u niet in aanmerking komt voor vergoeding en u wilt toch goede bescherming, kunt u ook incontinentieproducten bij uw eigen apotheek of andere zorgaanbieder kopen. Men zal u er zeker een goed advies geven! Met name producten voor lichtere vormen van incontinentie én beschermende broekjes zijn bij drogisten en supermarkten te koop. Ook kunt u terecht bij diverse onlineshops. Veel mensen kopen zelf, omdat ze de stap naar de huisarts niet durven te maken. En dat is jammer, want in veel gevallen is het urineverlies te behandelen of in elk geval te verminderen. En als u in aanmerking komt voor vergoeding kost het u bovendien minder geld.

Vraag 7: Mijn vader verliest wel eens urine, vooral ’s nachts. Wat kan ik doen?

Antwoord:

Mantelzorgers hebben vaak te maken met incontinentie van familieleden of andere dierbaren. In eerste instantie is dit voor de persoon in kwestie vervelend, maar ook de zorg en de gevolgen van incontinentie kunnen extra belastend zijn. Deze website is ook voor deze steeds groter wordende groep mantelzorgers bedoeld. De eerste stap is om het met de huisarts te bespreken zodat een goede diagnose gesteld kan worden. De arts kan uw naaste ook doorverwijzen naar een zorgaanbieder voor incontinentieproducten. Ga mee en bepaal samen welke producten het beste geschikt zijn. Probeer verschillende producten, die voldoende bescherming bieden en gemakkelijk zijn voor u om aan en uit te doen.