Mag ik het merk van mijn voorkeur kiezen?

Heeft u vragen over de vergoeding en verkrijgbaarheid van incontinentieproducten? Dan bent u hier op het juiste adres. De vergoeding van incontinentieproducten in Nederland is goed geregeld, maar er zijn verschillen per zorgverzekering. Op deze pagina’s vindt u alle informatie die TENA heeft verzameld over dit onderwerp.

U vindt op deze pagina's de volgende onderwerpen:

       > Het verschil tussen kopen of vergoed krijgen 

       > Vergoedingen en verschillende zorgverzekeringen 

       > 4 stappen naar vergoede producten

       > Tips bij de keuze van het juiste product

       > De Vergoedingen-Vergelijker 

 
Wilt u direct een GRATIS proefpakket van TENA bestellen? Dat kan hier.


De gepubliceerde informatie is naar eer en geweten samengesteld en wordt regelmatig geactualiseerd. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden. Raadpleeg voor vergoedingen ook altijd de voorwaarden van uw basiszorgverzekering of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

Antwoorden op veelgestelde vragen

Vraag 1: Ik ben overgestapt naar een andere zorgverzekering en nu moet ik mijn incontinentieproducten bestellen bij een andere zorgaanbieder¹. Hoe kan dat?

Antwoord:

Uw nieuwe zorgverzekeraar heeft blijkbaar geen contract met uw eigen apotheek. Als u liever uw eigen apotheek bezoekt, dan heeft u die keuze. Dit kan wel van invloed zijn op de hoogte van de vergoeding die u van uw zorgverzekeraar ontvangt. Mogelijk moet u een gedeelte zelf betalen. Kijk in de Vergoedingen-Vergelijker wat voor u geldt.

De restitutiepolissen bieden volledige vrije keuze van zorgaanbieder, maar die kunnen wel iets duurder zijn. Het is aan u om te bepalen of die vrije keuze dat waard is.

Vraag 2: Mijn zorgaanbieder adviseert mij een ander product dan ik gewend ben. Wat kan ik doen?

Antwoord:

U bepaalt altijd zelf welk merk en product u kiest. Het is mogelijk dat zorgaanbieders afspraken hebben met fabrikanten, waardoor het merk van uw keuze niet wordt geadviseerd. Als u een TENA-product wilt gebruiken, maar u krijgt een ander merk, dan kunt u altijd om TENA vragen. Uw zorgverzekering kan dan wel aanvullende eisen stellen, zoals het vooraf vragen van toestemming. Bekijk de Vergoeding-Vergelijker.

Vraag 3: Geldt mijn eigen risico bij de vergoeding van incontinentieproducten?

Antwoord:

Het eigen risico is van toepassing bij de vergoeding van incontinentieproducten. Zodra het gehele bedrag van de eigen risico in het betreffende jaar is gebruikt, vergoedt de zorgverzekeraar vanaf dat moment de incontinentieproducten, op basis van 7 incontinentieprofielen. Uw zorgaanbieder of zorgverzekeraar kan u meer uitleggen over de incontinentieprofielen.

Vraag 4: Wie levert mijn incontinentieproducten?

Antwoord:

Iedere zorgverzekeraar werkt met gecontracteerde zorgaanbieders/ leveranciers, die u adviseren en de producten leveren. Bij de keuze van een (type) zorgverzekering, kiest u eigenlijk ook voor bepaalde zorgaanbieders, tenzij u kiest voor een restitutiepolis. Deze polis geeft u maximale vrije keuze.

Vraag 5: Is er kwaliteitsverschil in incontinentieproducten?

Antwoord:

Net als bij andere producten, is er ook verschil in kwaliteit in incontinentieproducten van verschillende merken. Lees waar u op kunt letten als u producten met elkaar vergelijkt. Het is belangrijk dat u kiest voor een product waar u zich prettig bij voelt. Probeer daarom verschillende producten van verschillende merken. Uw zorgaanbieder biedt u gratis proefpakketjes aan. U kunt ook zelf proefpakketjes aanvragen bij de verschillende fabrikanten van incontinentieproducten.

Vraag 6: Kan ik incontinentieproducten gewoon kopen?

Antwoord:

Als u niet in aanmerking komt voor vergoeding en u wilt toch goede bescherming bij incontinentie, dan kunt u ook incontinentieproducten bij uw eigen apotheek of andere zorgaanbieder kopen. Men zal u zeker een goed advies geven! Met name producten voor lichtere vormen van incontinentie én beschermende broekjes zijn bij drogisten en supermarkten te koop. Ook kunt u terecht bij diverse onlineshops, zoals TENAshop.nl. Veel mensen kopen zelf, omdat ze de stap naar de huisarts niet durven te maken. En dat is jammer, want in veel gevallen is het urineverlies te behandelen of in elk geval te verminderen. En als u in aanmerking komt voor vergoeding kost het u bovendien minder geld.

Vraag 7: Mijn vader verliest wel eens urine, vooral ’s nachts. Wat kan ik doen?

Antwoord:

Mantelzorgers2 hebben vaak te maken met incontinentie van familieleden of andere dierbaren. In eerste instantie is dit voor de persoon in kwestie vervelend, maar ook de zorg en de gevolgen van incontinentie kunnen extra belastend zijn. Deze website is ook voor deze steeds groter wordende groep mantelzorgers bedoeld. De eerste stap is om het met de huisarts te bespreken zodat een goede diagnose gesteld kan worden. De arts kan uw naaste ook doorverwijzen naar een zorgaanbieder voor incontinentieproducten. Ga mee en bepaal samen welke producten het beste geschikt zijn. Probeer verschillende producten, die voldoende bescherming bieden en gemakkelijk zijn voor u om aan en uit te doen.

Referenties

1 In de context van incontinentieverzorging zijn zorgaanbieders organisaties die door zorgverzekeraars zijn gecontracteerd om incontinentierproducten te leveren. Dit zijn dus vooral apotheken, medische speciaalzaken en apotheekhoudende huisartsen.

2 Voor mantelzorgers heeft TENA een speciale website met relevante mantelzorginformatie.