Tips voor mantelzorgers

Terug naar overzicht

Steeds meer mensen krijgen te maken met de zorg voor een familielid of een andere naaste. Bent u mantelzorger? De kans is aanwezig dat u te maken krijgt met van uw naaste. Dat kan de zorg nog meer belastend maken dan ze al is. Echter, los van de zorg (op www.tena.nl/mantelzorg vindt u meer informatie hierover) krijgt u ook te maken met de zorgverzekering van uw naaste. Zelfs als uw naaste al TENA gebruikt, kan het toch voorkomen dat er een ander merk geadviseerd wordt omdat polisvoorwaarden steeds worden aangepast. Daarom is de informatie die wij op deze pagina’s geven ook voor u van belang.

Maak een afspraak met de huisarts

Het is altijd verstandig om mee te gaan naar de huisarts. Deze kan uw naaste doorverwijzen naar een zorgleverancier, zodat de incontinentieproducten vergoed worden.

Controleer de zorgverzekering van uw naaste

Het is verstandig om te weten hoe uw naaste verzekerd is (budget/natura/restitutie). De zorgverzekering bepaalt via welke zorgleverancier (apotheek/medische speciaalzaak of anders) uw naaste de producten moet bestellen en advies krijgt. Als dat een andere zorgleverancier is dan uw naaste gewend is, kunt u toch bij de ‘eigen’ zorgleverancier producten afnemen. Het kan zijn dat de zorgverzekering extra eisen stelt. Bekijk de Vergoedingen-Vergelijker. Als u niet tevreden bent met de huidige zorgverzekering, denk eraan om op tijd op te zeggen (vóór 31 december). U kunt dan in december en januari van het volgende jaar overstappen.

 
 

Wilt u advies? Bel GRATIS de TENA advieslijn: 0800 - 0227500

 
 

Maak een afspraak met de zorgleverancier

De zorgleverancier houdt een intakegesprek met u en uw naaste. Bij sommige zorgverzekeringen gaat dat telefonisch, bij anderen is het een persoonlijke afspraak, bijvoorbeeld bij de apotheek van uw naaste. Tenzij uw naaste een goede restitutiepolis heeft, bepaalt de zorgverzekering/zorgleverancier en niet uzelf welk product het meest geschikt is voor uw naaste en de mate van . Soms is dit ‘advies’ prima, maar soms ook niet en wilt u een beter product dat het welbevinden van uw naaste maar ook van uzelf ten goede komt! Immers, minder was of minder fysieke inspanning voor u is wel zo prettig. Als u het beste voor uw naaste wilt, kunt u altijd om TENA vragen. Alleen kan de zorgverzekering eisen stellen en moet u mogelijk zelf producten bijkopen als u meer producten nodig heeft. Via de Vergoedingen-Vergelijker krijgt u inzicht in wat zorgverzekeraars betalen op het gebied van incontinentie. Als u niet tevreden bent, of als het loont om over te stappen op een goede restitutieverzekering, denk eraan om op tijd op te zeggen (vóór 31 december). U kunt dan in december en januari van het volgende jaar overstappen.

Houd een oogje in het zeil

kan gepaard gaan met huidirritatie. Informeer bij uw naaste hoe het gaat en koop eventueel speciale huidverzorgingsproducten die de huid schoonhouden, verzorgen én beschermen. U kunt ook speciale bedonderleggers kopen die het matras beschermen. Let op, deze producten worden niet vergoed!
 
Als er te vaak lekkages plaatsvinden, moet uw naaste wellicht overstappen op een meer absorberend product. Uw zorgleverancier kan hierbij helpen.

Meer informatie over continentiezorg van uw dierbare

Een incontinentieproduct kiezen is slechts één van de aspecten bij het zorgen voor uw naaste. Hoe u verder kunt ondersteunen bij zijn of haar hangt af van hun fysieke en geestelijke gesteldheid. Lees er hier meer over.
 
 
 
 

"Mijn moeder durft weer vaker op stap te gaan want ze weet dat ze op TENA kan vertrouwen"