TENA-Women-LastLonelyMenopause-Campaign-Still-Woman-Kegels.jpg

Bereid u voor op de menopauze

De menopauze is de tijd waarin de menstruatie van een vrouw stopt omdat de eierstokken stoppen met het produceren van hormonen en het vrijgeven van eicellen voor bevruchting. Het einde van de menstruatie luidt het einde in van de vruchtbare jaren van een vrouw in en is een natuurlijk onderdeel van het verouderingsproces.
 
De menopauze treedt meestal op tussen de 45 en 55 jaar, hoewel dat bij iedereen anders is en voor sommige vrouwen veel eerder kan beginnen. Iemand is ‘postmenopauzaal’ na 12 maanden zonder menstruatie. Maar de overgang naar de menopauze gebeurt niet van de ene op de andere dag. Het is een geleidelijk proces.
 
De overgang staat bekend als de perimenopauze en kan op zijn zachtst gezegd een hormonale achtbaan zijn. Terwijl uw lichaam zich voorbereidt om niet meer te menstrueren, krijgen sommige mensen te maken met emotionele veranderingen en verschillende fysieke symptomen, variërend van nachtelijk zweten en een hoofd vol watten tot een lager libido en een zwakke blaas. Maar er is niet alleen maar slecht nieuws. Elke menopauze-ervaring is anders. Velen hebben zeer weinig of geen symptomen, terwijl veel vrouwen er ook prima doorheen komen.
 
Als u nerveus bent over dit natuurlijke proces, dan bent u niet alleen. Volgens een Forbes-enquête voelt ongeveer 64% van de vrouwen zich onvoldoende voorbereid op de menopauze.
 
Hoe meer kennis u heeft over deze levensfase, en hoe meer u weet over wat u kunt verwachten, hoe zelfverzekerder u zich zult voelen om het aan te kunnen. Omdat we te weinig over de menopauze praten, worden veel mensen erdoor overrompeld. Lees verder om (bijna) alles te weten te komen over de voorbereiding op de perimenopauze en menopauze.

Ik verwachtte gewoon niet dat ik te maken zou krijgen met de menopauze. Niemand heeft het me erover verteld, ik wist het gewoon niet.

Wat is de perimenopauze?

De overgang naar de menopauze, ook wel de perimenopauze genoemd, omvat de maanden en jaren voorafgaand aan de menopauze. De perimenopauze begint meestal tussen de 40 en 50 en duurt gemiddeld ongeveer vier jaar, maar elke ervaring is anders. Het kan enkele maanden duren of zelfs tot 12 jaar.
 
In de aanloop naar de menopauze geven de eierstokken minder oestrogeen af (het hormoon dat verantwoordelijk is voor het in stand houden van het voortplantingssysteem). De afname van oestrogeen resulteert in een verscheidenheid aan kenmerken en symptomen die de meeste vrouwen kunnen verwachten. Een opmerkelijk veelbetekenend symptoom is dat uw menstruatiecyclus wordt verstoord, met langere of kortere menstruatiecycli.
 
Naast menstruatieveranderingen kan de perimenopauze opvliegers, nachtelijk zweten, slaapproblemen, vaginale droogheid, zwakke blaas, vermoeidheid, een hoofd vol watten, humeurigheid, woede-uitbarstingen, angst, migraine en verlies van libido veroorzaken en kan het leiden tot vaginale droogheid, gewrichtspijnen en veranderingen aan huid, haar en borsten.
 
Gelukkig zijn er verschillende dingen die u kunt doen om als voorbereiding op de symptomen van de perimenopauze en deze te beheersen, zodat ze uw leven zo min mogelijk verstoren.

Je begint je op zoveel manieren anders te voelen.

Tips om u voor te bereiden op de perimenopauze en menopauze

1. Volg uw menstruatiecyclus

Voor velen zijn veranderingen in hun menstruatiecyclus de eerste indicatie van de perimenopauze: uw eens zo regelmatige maandelijkse cyclus kan wispelturig worden. Ongeacht in welke levensfase u zich bevindt, het is altijd een goede gewoonte om uw menstruatiecyclus bij te houden. Dit wordt vooral belangrijk als u de veertig nadert, omdat uw cyclus onregelmatig, korter of langer kan worden of over het algemeen onvoorspelbaar wordt.
 
Probeer er een gewoonte van te maken om uw menstruatiecyclus bij te houden om u voor te bereiden op de perimenopauze en de menopauze, omdat dit u kan helpen om eventuele tussentijdse bloedingen of anomalieën in uw cyclus te identificeren. Er zijn tal van menopauze-specifieke apps voor het volgen van de menstruatiecyclus om dit proces eenvoudig te maken. Met sommige kunt u zelfs de symptomen volgen en de ernst ervan beoordelen, wat handig kan zijn als u later met een arts moet praten.

2. Blijf gezond

Veel vrouwen raken hun taille kwijt rond de perimenopauze en de menopauze. Gewichtstoename is een volkomen normaal onderdeel van het natuurlijke verouderingsproces. Een afname van oestrogeen en spiermassa kan uw metabolisme vertragen, waardoor de manier verandert waarop uw lichaam vet opslaat.
 
Er is natuurlijk helemaal niets mis met een extra laagje vet. Een postmenopauzale vrouw die we spraken zei: “Het hebben van een rondere buik is een overgangsritueel”. Lichaamsveranderingen kunnen altijd een beetje verontrustend aanvoelen, we zijn tenslotte gewoontedieren, maar het is belangrijk te begrijpen en accepteren dat dit een natuurlijk onderdeel is van het ouder worden.
 
Calcium, ijzer en vezels zijn voedingsstoffen die vrouwen in de menopauze vaak missen omdat hun hormoonspiegel verandert, dus zorg ervoor dat u een uitgebalanceerd dieet volgt met groenten, zuivel en ongeraffineerde vezels. U kunt ook supplementen nemen om ervoor te zorgen dat uw lichaam tijdens de overgang de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft. Door veel water te drinken, blijft u gehydrateerd en spoelt u eventuele gifstoffen uit het lichaam.
 
Probeer niet alleen een uitgebalanceerd dieet te volgen, maar probeer ook zo regelmatig als u kunt te bewegen. Van low-impact cardio en yoga wordt gedacht dat ze symptomen zoals opvliegers verlichten. We zeggen natuurlijk niet dat u zich eruit kunt yoga-en, maar het kan wellicht helpen. Vooral als u de hele nacht niet heeft geslapen, kunt u ver komen met kleine stappen.

“Ik heb mijn huisarts gevraagd om me te testen op beginnende dementie”.

Toen Sandie geheugenverlies begon te ervaren, had ze geen idee dat het met de menopauze te maken had. Haar advies: schrijf alles op in een notitieboekje en praat met iemand over je ervaringen. 
 
Bekijk nu het verhaal van Sandie.

3. Haar, huid en nagels zijn erg belangrijk

Eén ding dat u kunt doen om u voor te bereiden op de perimenopauze en menopauze, is door goed voor uw haar, huid en nagels te zorgen. Veel vrouwen worstelen met veranderingen in deze gebieden tijdens de menopauze.
 
Wanneer uw hormonen niet in balans zijn, kan dit ervoor zorgen dat het haar dunner wordt en de nagels zwakker worden, dus probeer vitamines en supplementen te gebruiken om het haar en de nagels sterk te houden. Wees gerust, problemen verdwijnen vaak op natuurlijke wijze als de hormonale balans zich na de menopauze herstelt.
 
Spierverlies en uitputting van collageen kunnen de huid doen verslappen en lijntjes en rimpels duidelijker zichtbaar maken. Ook dit is een volkomen normaal onderdeel van het ouder worden. Geen paniek. U wordt ouder, maar velen zeggen dat hoe ouder je wordt, hoe minder je je aantrekt van wat mensen denken. En wat is een beter cadeau dan dat?
 
Naarmate de melanineproductie vertraagt, kan de huid er bleker uitzien en kunnen er ouderdomsvlekken verschijnen. Gebruik SPF om de huid te beschermen tegen beschadiging door de zon, exfolieer regelmatig om de huid te stimuleren en investeer in een vochtinbrengende crème die voor uw leeftijd gemaakt is om uw huid gehydrateerd en soepel te houden. U zult zich er in ieder geval lekker door voelen.

4. Omgaan met emotionele veranderingen

Emotionele veranderingen zijn een van de meest voorkomende, maar minst besproken, onderdelen van de menopauze. Dalende oestrogeenspiegels kunnen u het gevoel geven dat u zich in een constante staat van PMS bevindt. U merkt misschien dat u prikkelbaarder bent in de dagen voorafgaand aan uw menstruatie, wanneer uw hormonen van nature het laagst zijn. Misschien wilt u uw partner wel iets aandoen. U krijgt misschien de neiging om met dingen te smijten tijdens een boze zoektocht naar de kaasschaaf. Of u schreeuwt naar de computer omdat het laden te lang duurt. Gevoelens van prikkelbaarheid, verdriet, vergeetachtigheid en gebrek aan geduld kunnen toenemen rond de tijd van uw menstruatie tot enkele dagen per maand, en dit vaker naarmate u verder in de menopauze komt.
 
Veel vrouwen merken dat veranderingen in levensstijl, zoals gezond eten, goede slaaphygiëne en regelmatige lichaamsbeweging, de emotionele elementen van de menopauze kunnen verlichten. Het doen van kalmerende oefeningen zoals diep ademhalen, yoga en meditatie in de aanloop naar de perimenopauze kan u ook helpen de emoties beter te beheersen.
 
Misschien helpt het om met uw dierbaren over de menopauze te praten. Vertel ze wat er allemaal speelt. Op die manier zullen ze het u vergeven als u een keer uit uw slof schiet. En hopelijk zullen ze u ook helpen. Iemand te hebben om mee te praten kan een goede steun voor u zijn.

5. Praat over de menopauze

Wist u dat op dit moment wereldwijd ongeveer 6 miljoen vrouwen zich in de menopauze bevinden? Volgens de liefdadigheidsinstelling Menopause Support zal ongeveer 1 op de 4 vrouwen slopende symptomen ervaren, en veel postmenopauzale vrouwen zeggen dat ze een gebrek aan algemene steun en begrip ervaren.
 
Probeer om het voor uzelf gemakkelijk te maken het onderwerp te bespreken met vrienden, familie en collega's om u zo voor te bereiden op de perimenopauze en menopauze. Misschien voel u zich ongemakkelijk bij het idee dat uw menstruatie voor altijd stopt, of misschien wilt u weten wat uw bedrijf doet om vrouwen te ondersteunen die proberen opvliegers en Excel-spreadsheets op het werk te combineren. Door openlijk over de menopauze te praten, helpt u het stigma te doorbreken en steunt u anderen die met menopauze-gerelateerde uitdagingen worden geconfronteerd.

6. Onderzoek producten voor de menopauze en behandelingsopties

Om u voor te bereiden op de perimenopauze en menopauze, is het aan te raden om te lezen over het onderwerp zodat u weet welke (behandel)opties er zijn. Hormonale substitutietherapie (HST) kan bijvoorbeeld helpen om hormonen in balans te brengen, smeermiddelen kunnen vaginale droogheid helpen bestrijden, cognitieve gedragstherapie kan u helpen bij het beheersen van stemmingswisselingen, en een regime met Kegel-oefeningen, gecombineerd met TENA verbanden, kan helpen bij het beheersen van eventuele menopauze-gerelateerde incontinentieproblemen.
Productafbeelding van TENA Lights Sensitive Ultra Mini- en Ultra Normal-verbanden

Omgaan met incontinentie

Een zwakke blaas is een veel voorkomend symptoom van de menopauze. TENA Lights Sensitive is ons meest verzorgende verband tot nu toe, met een zachte toplaag die extra zacht is voor de gevoelige menopauzehuid. Nu met ten minste 50% plantaardig materiaal en onze allereerste papieren verpakking. 
Wanneer de perimenopauze en de menopauze beginnen, hoeft u er niet alleen voor te staan. Door de verschillende behandelopties van tevoren te verkennen, kunt u een goed idee krijgen hoe u de uitdagingen kunt aanpakken wanneer ze zich voordoen.
 
We kennen allemaal wel iemand die door de menopauze gaat. En toch praten we er zelden over. Waarom zou u mensen in uw leven niet vragen hoe zij met de menopauze zijn omgegaan? Iedereen heeft wel tips en trucs om er doorheen te komen, van een kussen in de vriezer leggen tot uzelf een middagdutje gunnen. Niemand van ons zou overrompeld moeten worden door de menopauze, simpelweg omdat we er niet genoeg over praten. Hoe beter u bent voorbereid, hoe makkelijker het zal zijn. Beloofd.

TENA is er om u te helpen tijdens uw menopauze, inclusief praktisch advies voor menopauzale incontinentie. Als u denkt dat u meer hulp nodig heeft bij de voorbereiding op de perimenopauze en menopauze, neem dan contact op met een zorgverlener, zoals uw huisarts.

Verdere informatie