Als thuiszorgprofessional kan je écht het verschil maken!

Moeder en dochter

Als thuiszorgprofessional ben je de steun en toeverlaat voor de (medische) dagelijkse zorg van een cliënt en eventuele mantelzorgers. Je komt regelmatig als eerste te weten dat jouw cliënt urine verliest. De cliënt of mantelzorger vertelt het aan je omdat je zijn of haar vertrouwen hebt. Je staat dichtbij maar bent tegelijkertijd ook de professional die antwoord op vragen heeft, signaleert en handelt.

Beleving bepaalt het gevoel van welbevinden

Urineverlies is vaak zowel een fysieke als emotionele belasting voor cliënten. Het heeft grote impact op het dagelijks leven en kan van aanzienlijke invloed zijn op het welbevinden van cliënt en van eventuele mantelzorgers. Hoewel praktijk en onderzoek aantonen dat het toepassen van innovatieve verzorgingsmethoden en -producten positieve resultaten oplevert voor continentiezorg, kan het soms weerstand oproepen bij de cliënt of mantelzorger. Je herkent ongetwijfeld uit de praktijk dat sommige cliënten zich continu willen verschonen terwijl de innovatieve TENA-verbanden pas hoeven te worden verwisseld als deze nagenoeg verzadigd zijn. Door dit vele verschonen is de cliënt of mantelzorger in gedachten doorlopend met het urineverlies bezig. Het urineverlies kan daardoor het hele dagelijkse leven gaan bepalen. Jammer, want dat is niet nodig! Jij kunt daarin het verschil maken.

Communicatie is het sleutelwoord

Maak incontinentie en de continentiezorg bespreekbaar. Soms brengt de cliënt het zelf ter sprake, andere cliënten verwachten misschien juist dat jij als professional erover begint.

Vermoeden of signalen van incontinentie

Breek het ijs en vraag op de man of vrouw af. Bespreek het concrete vermoeden of de benoem de signalen die je waarneemt. Concrete vragen die je hierbij kunt stellen:

  • Wist u dat bij het ouder worden heel veel mensen druppels of scheutjes urine verliezen? Heeft u daar ook wel eens last van? 
  • Ik zie dat uw ondergoed (een beetje) nat is, heeft u dat vaker? Zijn er specifieke situaties wanneer dit gebeurt? 
  • Heeft u vaker last van ongelukjes? 

Bevestig altijd dat men niet de enige is, dat er vaak wat aan te doen is en dat er altijd goede oplossingen zijn. TENA heeft een folder ontwikkeld die speciaal gemaakt is om door jou te worden overhandigd aan cliënt, familie of mantelzorgers. Het kan je ondersteunen incontinentie bespreekbaar te maken en de continentiezorg toe te lichten.

Tip 1: Speciaal voor mantelzorgers heeft TENA een website met informatie. Boordevol advies over omgaan met incontinentie van naasten, uitleg over incontinentie & ouder worden, dementie en incontinentie, productinformatie en nog veel meer. Maak mantelzorgers hierop attent!

Tip 2: Heeft een cliënt vragen over de kosten van incontinentieproducten? Verwijs naar www.vrijekeuze.nl. Hier vindt men o.a. informatie over vergoedingen & zorgverzekeraars.

Incontinentie is geconstateerd – er wordt al continentiezorg gegeven/incontinentieproducten gebruikt

Ook, of juist als er al continentiezorg gegeven en incontinentieproducten gebruikt worden, is het belangrijk om hierover te praten:

  • Hoe ervaart de cliënt de incontinentie, hoeveel impact heeft het op het dagelijks leven en welzijn? Voelt men zich belemmerd of juist helemaal niet? 
  • Wat zou de cliënt anders willen? Is jouw cliënt tevreden over de aangeboden continentiezorg en incontinentieproducten? 
  • Heeft het urineverlies impact op de nachtrust van zowel cliënt als eventuele mantelzorger? Weet de cliënt dat er incontinentieproducten zijn waarmee men een hele nacht door kan slapen? 
  • Gemiddeld gezien zou de cliënt met 2 à 3 producten per dag toekunnen om zich discreet, comfortabel en veilig te voelen. Hoe vaak verschoont de cliënt zich? 
  • Heeft de cliënt wel eens te maken met huidirritatie? Zo ja, weet de cliënt dat er speciale huidverzorgingsproducten zijn?

De kosteloze TENA e-learning 'Inzicht in urine-incontinentie' geeft je nog meer inzichten over communicatie rondom incontinentie.

Screen shot tenanet e-learning

TENA e-learnings: de nieuwste inzichten opdoen, kennis opfrissen & accreditatiepunten verdienen!

Kennis & vaardigheden geven vertrouwen, voor jezelf en je cliënten. Wist je dat TENA interessante e-learnings ontwikkeld heeft om helemaal bij te zijn op het gebied van continentiezorg en huidverzorging? Deze e-learnings behandelen de nieuwste inzichten, moderne zorgroutines, innovatieve producten en communicatieve vaardigheden. 

Thuiszorgprofessionals kunnen nu kosteloos kennismaken met TENA e-learnings. Laat je inspireren, begin vandaag nog en ontvang na afronding accreditatiepunten!