Bekkenbodemoefeningen voor mannen

Illustratie van de blaas

Vind uw bekkenbodemspieren

Bekkenbodemspieroefeningen verbeteren de kracht van de bekkenbodemspieren en helpen u bij het behoud van de controle over uw zwakke blaas en urinestroom. Voordat u aan de oefeningen begint, is het belangrijk om te weten waar uw bekkenbodemspieren precies zitten. Een goede manier om hier achter te komen is om de urinestroom tijdens het urineren te stoppen of vertragen. De spieren die u hiervoor gebruikt zijn uw bekkenbodemspieren.

Het stoppen of vertragen van de urinestroom is geen bekkenbodemoefening en dient ook niet gebruikt te worden als oefening omdat het de normale ledigingsreflex kan verstoren. Het is simpelweg een manier om de juiste spieren te vinden.

Mocht u de juiste spieren niet kunnen vinden, neem dan contract op met een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenbodemspieren.

Advies voor beginners

Als de oefeningen nieuw zijn voor u, kunt u ze doen terwijl u ligt. In het begin zullen uw spieren niet sterk genoeg zijn, dus moet u zich extra inspannen om de zwaartekracht tegen te werken. Door te gaan liggen is het eenvoudiger om te voelen of de juiste spieren actief zijn en of ze maximaal worden samengeknepen. Probeer de positie te vinden die voor u het meest comfortabel is. U kunt gaan liggen met uw knieën gebogen en voeten op de vloer, of met uw benen op een kussen of stoel.

Wanneer u klaar bent voor meer

We hebben hier bij TENA Men een aantal oefeningen voor u samengesteld. U kunt de oefeningen hier vinden

Gerelateerde artikelen

Incontinentie - Een introductie

Eén op de vier mannen boven de 40 heeft last van ongewenst urineverlies, ook wel bekend als incontinentie. De beste manier om een oplossing te vinden is om meer te weten te komen over hoe incontinentie precies werkt.