Samen inzichten omzetten in actie

Achter elk TENA-product staat de wens om het leven beter te maken, zowel voor de gebruiker als de zorgverlener. Deze wens drijft de experts bij TENA om nieuwe producten en oplossingen te blijven ontwikkelen, die betere zorg bieden en het welzijn van iedereen verbeteren. Maar waar beginnen de experts als er een nieuw TENA-product of -oplossing ontwikkeld moet worden?

Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson en Sofia Hagman zijn slechts enkele van de TENA-experts die inzichten en expertise combineren om nieuwe TENA-producten en -oplossingen te ontwikkelen.  Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson en Sofia Hagman zijn slechts enkele van de TENA-experts die inzichten en expertise combineren om nieuwe TENA-producten en -oplossingen te ontwikkelen.

“Alles begint met een inzicht”, zegt Lise Andersson, Global Insight Director bij TENA. “Eerst identificeren we een probleem waar een oplossing voor moet komen. Daarna worden we verliefd, en blijven we verliefd, op dat probleem totdat we de innovatie hebben gevonden die het kan oplossen.” 

Voor TENA zijn problemen geen struikelblokken. Ze zijn een bron van inspiratie die een echt samenwerkingsproces opstarten en experts samenbrengen op het gebied van inzicht, innovatie, R&O, merk en communicatie, duurzaamheid en meer. 

“Inzichten zijn fundamenteel voor ons werk”, vertelt Mikael Andersson, Global Technical Innovation Director (Heavy Inco) bij TENA. “Zodra we een probleem identificeren, brengen we de juiste competenties samen en beginnen we ideeën te ontwikkelen. Het is van het begin af aan teamwerk.”

“Eerst identificeren we een probleem waar een oplossing voor moet komen. Daarna worden we verliefd, en blijven we verliefd, op dat probleem.”

Lise Andersson
Global Insight Director bij TENA

TENA Flex, met zijn blauwe FingerLift-plakstrip is slechts één voorbeeld van een TENA-innovatie gebaseerd op echte inzichten die een echt verschil maken voor zowel bewoners als zorgverleners.  TENA Flex, met zijn blauwe FingerLift-plakstrip is slechts één voorbeeld van een TENA-innovatie gebaseerd op echte inzichten die een echt verschil maken voor zowel bewoners als zorgverleners.

Het belang van teamwerk is iets dat Lise Andersson graag wil benadrukken. “Ideeën kun je niet in je eentje uitwerken. Die ontwikkel je samen. Teamwerk is zo belangrijk omdat iedereen vanuit een eigen perspectief een oplossing zoekt voor het probleem.”

“Het is een continu proces”, gaat Lise verder. “We observeren en luisteren naar onze doelgroepen. Daarna nemen we alles wat we hebben geleerd mee en creëren een idee dat net zolang wordt geoptimaliseerd en verbeterd tot we het punt bereiken dat we er zeker van zijn dat we een probleem kunnen oplossen dat relevant is voor onze klanten.”

Continue ontwikkeling voor langdurige oplossingen

Door de jaren heeft TENA veel oplossingen bedacht die belangrijke en relevante problemen aanpakken. Maar er is één specifiek product dat zelfs na 20 jaar nog steeds toonaangevend is en voortdurend wordt ontwikkeld op basis van inzichten - TENA Flex.

De reden voor het blijvende succes van TENA Flex is het grote aantal voordelen die het blijft geven aan de gebruiker en ook aan de zorgverlener – van superieure absorptie en comfort tot ergonomie en gebruiksgemak. En dat is allemaal mogelijk gemaakt door enkele van TENA’s meest effectieve en gewaardeerde innovaties – allemaal geïnspireerd door inzicht, ontworpen door experts en continu verfijnd in de loop van de tijd.

“Ook nadat we TENA Flex voor het eerst lanceerden, bleven we werken aan de best mogelijke pasvorm voor comfort en bescherming bij ongewenst urineverlies. Dus voegden we een elastisch stukje toe aan de zijkanten zodat ze beter op hun plek blijven zitten", legt Mikael Andersson uit. "Later vertelden zorgverleners ons dat ze bezorgd waren dat ze het product te nauw vastmaakten, dus maakte we het elastische gedeelte groter. Dat biedt extra flexibiliteit voor een betere pasvorm en gemoedsrust voor zorgverleners. Het zorgt er ook voor dat het product de contouren van het lichaam goed kan volgen. Uiteindelijk werd dit elastische gedeelte ComfiStretch, waardoor TENA Flex nu meer comfort, een betere pasvorm en betere bescherming tegen ongewenst urineverlies biedt.”

Kleine details kunnen een groot verschil maken

Net als ComfiStretch was het een inzicht van zorgverleners die leidde tot een andere TENA Flex-innovatie: FingerLift.

“Eerst vonden sommige zorgverleners het lastig om te zien waar de heupband opent", legt Mikael Andersson uit. “Ons inzichtteam deelde dit met onze technische specialisten en R&D. De oplossing waar we mee kwamen, was de blauwe FingerLift-plakstrip.” “Dat zorgde er niet alleen voor dat de opening van de heupband gemakkelijker te vinden was”, gaat Lotta Medailleu, Global Brand Innovation Director bij TENA verder. “Het zorgde er ook voor dat het product gemakkelijker te gebruiken werd – iets dat nooit onderschat mag worden.”

“Zorgverlening is veeleisend werk, dus ergonomie is heel belangrijk", legt Lise Andersson uit. “TENA Flex is ergonomisch en speciaal ontworpen om het verschonen van bewoners eenvoudiger te maken. Dit zorgt niet alleen voor een betere verzorging en meer waardigheid voor bewoners, het is ook tijdbesparend en helpt rugklachten te voorkomen bij zorgverleners. Het verlaagt ook de totale kosten voor zorgorganisaties.”

Wanneer innovaties zelfs de verwachtingen overtreffen

Omdat tot 30% van de bewoners van zorgorganisaties incontinentiegerelateerde dermatitis heeft, is de gezondheid van de huid een belangrijk aandachtspunt van TENA. Een gezonde huid heeft alles te maken met droogheid en deze focus leidde tot een andere innovatie van TENA: de Duo-Lock kern.

“Het keerpunt was dat iemand het probleem zag en zei: ‘dit kunnen we oplossen’.”

Sofia Hagman
Global Brand Innovation Director IQ Solutions bij Essity

TENA-deskundigen Lotta Medailleu, Mikael Andersson en Lise Andersson bespreken een van TENA’s meest toonaangevende en effectieve innovaties: het TENA Flex incontinentieverband met verstelbare heupband  TENA-deskundigen Lotta Medailleu, Mikael Andersson en Lise Andersson bespreken een van TENA’s meest toonaangevende en effectieve innovaties: het TENA Flex incontinentieverband met verstelbare heupband

“Duo-Lock werd eigenlijk mogelijk gemaakt door technologie", vertelt Lotta Medailleu. “Toen we de Duo-Lock Core ontwikkelden, hebben we aan onze technologisch specialisten uitgelegd hoe belangrijk droogheid is. Zij kwamen met een oplossing die een droogheid opleverde die zelfs onze verwachtingen overtrof. Dat is precies waarom het zo belangrijk is inzichten te delen met alle afdelingen.”  

Maar voor het ontwikkelen van nieuwe innovaties richten de experts van TENA zich niet alleen op het verbeteren van droogheid, comfort of bescherming bij ongewenst urineverlies, maar ook op het aanbieden van deze voordelen op de meest duurzame manier.  

“Duurzaamheid is heel belangrijk voor TENA", gaat Lotta verder. “Daarom streven we ernaar dat elke TENA-innovatie iets positiefs bijdraagt vanuit een duurzaamheidsperspectief - van de materialen en energie die we gebruiken tot hoe onze producten onze klanten helpen hun CO2-voetafdruk te minimaliseren door hun productverbruik, wasgoed en nog veel meer te verminderen - en dat alles terwijl we het welzijn verbeteren van degenen die onze producten gebruiken." 

Soms is de oplossing onverwacht

Maar soms is het probleem waar je mee begint, niet het enige probleem dat opgelost wordt. Dat is wat er gebeurde met TENA SmartCare Identifi –TENA’s baanbrekende digitale beoordelingsoplossing.

“Zorg gemakkelijker maken en welzijn bevorderen. Dat is de instelling van TENA.”

Lotta Medailleu
Global Brand Innovation Director bij TENA

Achter elk TENA-product en innovatie staat een team experts met een rijke ervaring en expertise. Experts zoals Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson en Sofia Hagman, die werken met inzichten en innovatie.  Achter elk TENA-product en innovatie staat een team experts met een rijke ervaring en expertise. Experts zoals Lotta Medailleu, Mikael Andersson, Lise Andersson en Sofia Hagman, die werken met inzichten en innovatie.

“TENA Identifi begon eigenlijk als interne innovatie waarmee nauwkeurig kon worden bepaald waar en wanneer een product zou gaan lekken tijdens de ontwikkeling", legt Sofia Haagman, Global Brand Innovation Director IQ Solutions bij Essity uit, “maar toen gingen we nadenken over zorgorganisaties en hoe belangrijk het voor bewoners is om het juiste soort product te krijgen met de goede pasvorm en de benodigde absorptie.” 

“In die tijd wogen zorgorganisaties nog steeds producten af om erachter te komen welke producten en welke absorptie nodig waren - een methode die tijdrovend en niet nauwkeurig genoeg was. Dus stelde één van onze collega's voor dat we TENA Identifi aan zouden passen en er een beoordelingstool van te maken.”  

Een gezamenlijke inzet voor innovatie en probleemoplossing

“Met TENA Identifi kunnen we nu het welzijn van bewoners echt verbeteren en tegelijk de werklast van zorgverleners verminderen", gaat Sofia verder, “het keerpunt was dat iemand het probleem zag en zei: ‘dit kunnen we oplossen’.”

Het is deze overtuiging dat we in staat zijn de juiste oplossing te vinden, die aan de basis ligt van TENA. Een overtuiging die we hebben ontwikkeld in de 60 jaren ervaring en expertise, en die wordt geïllustreerd door een gedeelde teamgeest met één doel - het leven beter maken voor iedereen die leeft en werkt met incontinentie.