De afdeling iQ Solutions van Essity houdt zich bezig met het innoveren van digitale incontinentieoplossingen. De afdeling wordt geleid door Axel Nordberg, een ingenieur met een doctoraat in medische materialen van de KTH en een achtergrond als managementconsultant en ondernemer in de gezondheidszorg. We spraken met Axel in Stockholm, waar hij met zijn vrouw en drie kinderen woont. We wilden weten wat de toekomst in petto heeft voor ouderenzorg en hoe TENA zich voorbereidt op de uitdagingen van de vergrijzing.
V: Wat zijn uw voorspellingen over hoe de zorgsector zal veranderen als reactie op de snel groeiende oudere bevolking?
We weten dat er in 2050 bijna een miljard meer mensen ouder dan 65 jaar zullen zijn dan nu! Er zijn wereldwijd al meer dan 400 miljoen incontinente mensen en we weten dat incontinentie vaker voorkomt naarmate we ouder worden. Dit legt echt druk op het systeem.
Wat we zien als gevolg van deze trends is een verschuiving naar thuiszorg. En dat betekent dat er een verschuiving plaatsvindt naar ongeschoolde verzorgers - in principe de mantelzorgers. Ze hebben steun nodig. En als we het hen vragen, is dat ook wat ze ons vertellen.
Wat er ook gaande is, is dat wanneer we overstappen op thuiszorg, we ook meer hulpintensieve gevallen in instellingen krijgen. Omdat je daar getrainde zorgverleners hebt, maar zij zullen een andere soort werklast hebben.
V: Hoe heeft COVID-19 dit beeld beïnvloed?
Als we kijken naar hoe de pandemie de trends heeft beïnvloed, zien we niet echt nieuwe trends ontstaan. Wat wij zien zijn aanhoudende trends, die vaak enorm zijn versneld door COVID-19.
Neem het voorbeeld van de mantelzorger. Je hoort voor een geliefde te zorgen. Dat is om te beginnen al zwaar. En dan mocht je die persoon niet fysiek ontmoeten en moest je sociale afstand bewaren. De eisen zijn dus toegenomen en de trends zijn versneld. Hoe behoud je de waardigheid en een menselijke aanpak van zorg als dit gebeurt? Daarom hebben we bij TENA de manier waarop we onze diensten leveren opnieuw bedacht en vormgegeven.