Mogen wij de effecten van de inzet van TENA SmartCare™op meer duurzame continentiezorg vrijblijvend met u bespreken?
Neem contact op met TENA
Ga naar de hoofdinhoud
Echter, duurzame continentiezorg gaat over meer dan energie of afval. Productontwerp, grondstofinkoop, productie, arbeidsomstandigheden, afvalverwerking én hoe je als zorgverlener incontinentieproducten inzet, hebben allemaal effect op meer of minder duurzame continentiezorg.
Als leverancier van incontinentieproducten is TENA zich zeer bewust van haar verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaamheid. We hebben ons concrete doelstellingen, zoals het verlagen van de CO2-voetafdruk met 50% in 2030, opgelegd. Dit realiseren we door het gebruik van de meest duurzame materialen in combinatie met slimmere ontwerpen en een verminderd verbruik van energie die afkomstig is van fossiele brandstoffen. Zo zijn we in al onze fabrieken in Europa overgestapt op hernieuwbare energie. Het is TENA’s missie om voor mensen en voor de planeet te zorgen. Dat deed TENA overigens ook al toen niemand daar nog over sprak!
“Ik krijg regelmatig vragen over duurzaamheid in relatie tot continentiezorg. Vaak wordt het onderwerp bekeken vanuit het oogpunt van afval. Dat wordt dan meestal gedreven vanuit geformuleerde doelstellingen binnen een zorgorganisatie. Afval is slechts één aspect, duurzaam werken gaat veel verder dan dat! Meer duurzame continentiezorg betekent ook dat je als zorgverlener eraan bijdraagt dat de incontinentieproducten zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Een focus op meer duurzaam werken is in theorie eigenlijk relatief eenvoudig:
Maar hoe bepaal je in de praktijk wat de juiste producten, aanlegroutines en verschoningsmomenten zijn?”
“Zorgprofessionals maken het zichzelf vaak onbewust moeilijk door vast te houden aan bekende routines. Begrijpelijk en menselijk. Echter… een routine is slechts een middel, een route naar… Ik stel daarom vooral open vragen: Wat wil je bereiken met continentiezorg? Wat vind je belangrijk voor jouw cliënten? Wat heb je nodig om dat te bereiken? Is fysiek checken of een verschoning nodig is waardige zorg voor een cliënt? Draagt een half verzadigd incontinentieproduct bij aan minder afval? Wat is het effect op de werkdruk bij lekkages? Waarom kies je een meer absorberend product dan strikt noodzakelijk is voor de cliënt? Dit soort vragen zet aan het denken. Ik draag graag bij aan bewustwording en luister goed naar wat er leeft binnen de afdeling of zorgorganisatie.”
“Hoe kan het dan beter? Het allerbelangrijkste is dat de basis voor goede continentiezorg op orde is. Met een zogenoemde 0-meting brengen wij de huidige situatie in kaart: het verbruik, het aantal lekkages (inclusief de hoeveelheid was), de huidconditie en de hoeveelheid afval worden objectief gemeten. Dat geeft inzicht in de potentiële verbeteringen.
Vervolgens geven we veel aandacht aan het op de juiste wijze aanleggen van de incontinentieproducten én lichten we toe hoe onze TENA SmartCare™-oplossingen de zorgverleners kunnen ondersteunen. Want ik kan niet genoeg benadrukken dat het ‘digitale hulpmiddelen’ zijn. Jij als zorgverlener bent de spil waar het om draait. Het gaat erom dat jij de toegevoegde waarde van de hulpmiddelen optimaal benut.“
Marina vervolgt: “Met TENA Identifi™ meet je objectief de hoeveelheid urine die een individuele cliënt verliest en leg je bovendien ook het mictiepatroon vast. Aan de hand van een automatisch gegenereerd rapport kun je vervolgens vaststellen welk TENA incontinentieproduct optimaal is voor de cliënt. Met ons andere digitale hulpmiddel, TENA Change Indicator™, bepaal je het juiste verschoningsmoment. Speciaal geschikt voor cliënten die zelf niet (meer) kunnen aangeven dat ze verschoond moeten worden. Fysiek checken of een verband verzadigd is, is overbodig. Dat is menswaardiger en minder belastend voor de cliënt en zorgverlener. Bovendien wordt het incontinentieverband maximaal verbruikt, dus zorg je voor optimaal duurzaam werken.
“Ook de nieuwe werkwijze wordt objectief gemeten. Want meten is weten. In de praktijk blijkt dat veel cliënten toe kunnen met een minder absorberend product. Als je dan ziet wat er bespaard kan worden op jaarbasis op verbruik incontinentieproducten, incontinentiezorg gerelateerde werkzaamheden, hoeveelheid was en afval! Het mooie is dat veel zorgverleners aangeven dat ze echt verrast zijn door het effect van de nieuwe werkwijze. Maar minstens zo belangrijk, er wordt ook aangegeven dat men prettiger werkt omdat de continentiezorg minder belastend is. Zowel voor henzelf als voor de cliënt. En een niet te onderschatten effect: het niet fysiek hoeven checken of een incontinentieproduct verzadigd is kost minder tijd van de zorgverlener én biedt meer waardige continentiezorg aan de cliënt.”
Marina sluit af: “Onze klanten passen digitale TENA SmartCare™-hulpmiddelen toe om tal van redenen. In de praktijk zien wij dat de inzet effect heeft op meer waardige zorg voor cliënten, lagere werklast voor zorgmedewerkers, minder afval en was. Zo maakt TENA concreet dat TENA SmartCare™ bijdraagt aan meer duurzame continentiezorg!”
Marina sluit af: “Onze klanten passen digitale TENA SmartCare™-hulpmiddelen toe om tal van redenen. In de praktijk zien wij dat de inzet effect heeft op meer waardige zorg voor cliënten, lagere werklast voor zorgmedewerkers, minder afval en was. Zo maakt TENA concreet dat TENA SmartCare™ bijdraagt aan meer duurzame continentiezorg!”
Al meer dan 60 jaar ontwikkelt TENA innovatieve incontinentieproducten die tot de beste ter wereld behoren. Inmiddels heeft TENA ook ‘slimme’ digitale innovaties onder de noemer TENA SmartCare™. Deze oplossingen zijn primair gericht op het verbeteren van de waardigheid én de kwaliteit van leven van mensen met incontinentie. Terwijl ze tegelijkertijd het werk van zorgverleners verlichten, lagere aan incontinentie gerealiseerde gevolgkosten realiseren en bijdragen aan duurzamer werken.
Met meer dan 60 jaar ervaring is TENA het toonaangevende merk op het gebied van incontinentiezorg*. Wij bieden een compleet assortiment aan incontinentieverbanden, huidverzorgingsproducten en digitale zorgoplossingen, afgestemd op de behoeften van individuen, hun families en zorgprofessionals.
Met TENA loopt Essity voorop in de ontwikkeling van producten en diensten die de waardigheid en kwaliteit van het leven van mensen helpen verbeteren. Wij streven naar duurzame continentiezorg met betere zorg en betere producten.
*Bron: Euromonitor International Limited; Retail Adult Incontinence, alle kanalen, RSP value sales, Tissue & Hygiene, editie 2024.
TENA is onderdeel van Essity, een toonaangevend wereldwijd hygiëne- en gezondheidsbedrijf. Dagelijks maken wereldwijd een miljard mensen gebruik van onze producten, oplossingen en diensten. Wij willen barrières voor welzijn doorbreken, ten behoeve van consumenten, patiënten, zorgverleners, klanten en de samenleving. Verkoop vindt plaats in ongeveer 150 landen onder de wereldwijd toonaangevende merken TENA en Tork, en andere sterke merken zoals Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, ModiBodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic en Zewa. In 2024 had Essity een netto-omzet van ongeveer 146 miljard SEK (13 miljard EUR) en had 36.000 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich in Stockholm, Zweden en Essity staat genoteerd op de Nasdaq Stockholm. Meer informatie is te vinden op essity.com.