Incontinentieproducten kopen of vergoed krijgen?

Terug naar overzicht

Eén op de drie vrouwen van 35 jaar en ouder krijgt te maken met . En ook één op de vier mannen van boven de 40 jaar. Urineverlies is dus niet ongewoon. Afhankelijk van de oorzaak is het urineverlies vaak te verminderen of zelfs geheel te verhelpen. Wij adviseren daarom altijd contact op te nemen met de (huis)arts. De arts kan de oorzaak achterhalen en geeft als u aan de voorwaarden voor vergoeding in aanmerking komt een ‘verwijzing/recept voor incontinentieproducten’. 


Toch gaan veel mensen niet naar een arts. Schaamte kan hierbij een rol spelen. Deze mensen kiezen er, bewust of onbewust voor, om producten zelf te kopen. Als u voor vergoeding in aanmerking wilt komen, dan is de eerste stap altijd een gesprek met de (huis)arts!

De voor- en nadelen van zelf kopen

De voordelen van producten zelf kopen De nadelen van producten zelf kopen
  • Geen afspraak met de (huis)arts nodig.
  • Vrijheid waar u producten kunt kopen.
  • Vrijheid welk merk u koopt.
  • Groot aanbod van verkooppunten, ook heel discreet online.
  • Producten op dagelijkse basis gebruiken kan veel geld kosten.
  • U krijgt geen professionele hulp bij de keuze van producten waardoor u wellicht het verkeerde soort product koopt. Zo wordt er bijvoorbeeld vaak maandverband of gewone inlegkruisjes gekocht, maar deze producten zijn niet bedoeld voor het opvangen voor urine en werken daardoor minder goed.
  • U krijgt geen professionele medische begeleiding; er wordt dus niets gedaan aan de oorzaak, tenzij u zelf actie onderneemt.  U blijft ongewild urine verliezen, terwijl dat mogelijk verholpen of verminderd zou kunnen worden.

De voor- en nadelen van producten vergoed krijgen (via contact met de (huis)arts)

De voordelen De nadelen
  • Producten kosten u geen of minder geld1, behalve uw eigen risico.
  • Uw (huis)arts kan mogelijk de oorzaak achterhalen of ervoor zorgen dat de sterk vermindert.
  • Als u in aanmerking komt voor vergoeding, dan krijgt u de producten door een professionele zorgleverancier geleverd. Deze zorgleverancier houdt een intakegesprek waarin bepaald wordt in welk incontinentieprofiel u past zodat de juiste producten geleverd kunnen worden.
  • Uw zorgverzekeraar heeft, afhankelijk van uw type verzekering, een grote stem in de keuze van welke zorgleverancier u de producten geleverd krijgt. Vaak worden er, als u daarvan af wil wijken, beperkingen doorgevoerd. De meeste verzekeraars werken met gecontracteerde zorgleveranciers. Gaat u naar een gecontracteerde zorgleverancier dan is de vergoeding c.q. de verstrekking van het aantal producten doorgaans hoger dan wanneer u kiest voor een niet-gecontracteerde zorgleverancier. Daarnaast stellen sommige verzekeraars dat u vooraf toestemming moet hebben om geleverd te krijgen door een niet-gecontracteerde zorgleverancier. In het uiterste geval kunt u ook overwegen om een andere zorgverzekeraar te kiezen, die wél een leveringsovereenkomst heeft met uw zorgleverancier of de producten van uw keuze wel vergoed. Die vrije keuze heeft u elk jaar in de maanden december/januari, mits u vóór 31 december uw bestaande zorgverzekering heeft opgezegd. 
  • Uw eigen zorgleverancier (apotheek) kan mogelijk geen leveringsovereenkomst voor incontinentieproducten met uw zorgverzekeraar hebben. U kunt dan overwegen te kiezen voor een andere zorgleverancier of voor een andere zorgverzekering.
  • Uw eigen zorgleverancier biedt u mogelijk een ander merk incontinentieproducten aan dan u wilt gebruiken (of al gebruikt). U heeft echter altijd de vrije keuze om te vragen naar het merk van uw voorkeur, of naar een andere zorgleverancier te gaan.
Deze nadelen van vergoed krijgen zijn eenvoudig te verhelpen met de informatie van deze website.

De verkrijgbaarheid van incontinentieproducten

Als u incontinentieproducten zelf wilt kopen, dan kunt terecht bij (online) drogisten, supermarkten en onlineshops zoals TENAshop.nl. Echter, ook bij zorgleveranciers waarmee zorgverzekeraars contracten hebben afgesloten kunt u gewoon incontinentieproducten kopen. Zo hebben veel apotheken, net als winkels, een schap met incontinentieproducten. Een overzicht van de meest voorkomende zorgleveranciers staat hieronder.
Apotheken
 
Apotheken hebben vaak een incontinentiespecialist en een adviesruimte speciaal voor persoonlijke gesprekken. Zij staan bekend om hun goede en persoonlijke advies en mogelijkheden tot het uitproberen van verschillende incontinentieproducten. Ze leveren de producten desgewenst bij u thuis af.
 
 
 

Wilt u advies? Bel GRATIS de TENA advieslijn: 0800 - 0227500

 
 
Medische speciaalzaken
 
Medische speciaalzaken leveren voornamelijk medische hulpmiddelen. U kunt er dus ook terecht voor incontinentieproducten. Ook deze zorgleveranciers zijn gespecialiseerd in incontinentieproblematiek en kunnen u goed, persoonlijk advies geven en producten leveren.
Internetaanbieders
 
Tegenwoordig zijn er ook internetaanbieders, zoals online apothekers en online medische speciaalzaken, die vaak worden gecontracteerd door budgetverzekeringen en naturaverzekeringen. Advies vindt in eerste instantie telefonisch plaats. Bestellen gaat via internet en leveringen worden thuisbezorgd.

Referenties

1De hoogte van de vergoeding wordt doorgaans bepaald door de zorgverzekering aan de hand van 7 incontinentieprofielen. Hoe hoger het profiel des te hoger is de vergoeding. Uw zorgleverancier bepaalt welk profiel bij uw situatie past en hoeveel producten u vergoed krijgt.