Oefen uw controle

Met de juiste oefeningen kunt u ongewenst urineverlies verminderen. Deze oefeningen zijn gericht op de bekkenbodemspieren en uw blaas. Samen zullen zij uw controle over uw blaas verbeteren en u helpen om te gaan met ongewenst urineverlies.
Knijpen

Knijpen

Probeer bekkenbodemoefeningen om ongewenst urineverlies onder controle te krijgen. Knijp en train heel eenvoudig de juiste spieren om uw bekkenbodem te verstevigen. U kunt op elk moment deze knijpoefeningen doen, dus waar wacht u nog op?!
Oefeningpictogram

Oefeningen

Voordat u begint, moet u weten welke spieren u moet activeren. De meest eenvoudige manier om hier achter te komen, is door dezelfde spieren samen te trekken die u gebruikt wanneer u probeert geen winden te laten. Wanneer u die spieren samentrekt, traint u uw bekkenbodemspieren. Door de volgende oefeningen te doen, traint u zowel de kracht als het uithoudingsvermogen van uw spieren, wat helpt bij het voorkomen van ongewenst urineverlies.

Krachtpictogram

Krachtoefeningen

Knijp uw bekkenbodemspieren aan en houd deze één tot twee seconden vast. Ontspan tien seconden en herhaal de oefening. Bouw dit op totdat u tien herhalingen kunt doen. Probeer om uw billen te ontspannen en voorkom dat u uw dijen en maag tegelijkertijd aanspant terwijl u deze oefening doet.

Pictogram doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen

Gebruik dezelfde technieken als voor de krachtoefeningen, maar in plaats van de korte knijpoefeningen, houd nu tien seconden vast en bouw dit op tot tien keer achter elkaar. Ontspan 20 seconden tussen elke set.

Weerstandspictogram

Weerstand

Ga een stap verder door weerstandsoefeningen voor de buikspieren toe te voegen wanneer u de kracht- en uithoudingsoefeningen doet.

Pictogram harde samentrekkingen

Pro tip: Harde samentrekkingen

Denk u dat u de oefeningen hierboven onder de knie hebt? Probeer dan snellere, hardere samentrekkingen om uw bekkenbodemspieren zo hard mogelijk samen te trekken en ze daarna meteen weer los te laten. Herhaal dit tot tien keer.

En onthoud: goede resultaten vergen meer tijd en het kan een paar weken duren voordat u verbeteringen ziet. Zorg er tot die tijd voor dat u deze oefeningen elke dag doet.

Blaascontrolepictogram

Blaascontrole

Krijg weer controle over uw blaas door uw toiletbezoeken in te plannen en bij te houden hoeveel vloeistof u drinkt. Bijvoorbeeld: als u anderhalve liter water per dag drinkt, dan is het vrij normaal om het toilet tot wel 8 keer per dag te bezoeken. Als u vaker naar het toilet moet, gebruik dat de bekkenbodemoefeningen hierboven om de controle terug te krijgen.

De voordelen van beweging

Praktijkverhaal

De oefeningen werden al snel dagelijkse kost

David,
48

De lichamelijke voordelen van beweging

  • Toenemende controle over de blaas
  • Sterkere lichaam en geest
  • Verminderde stress
  • Een beter seksleven

Praktijkverhaal

Ik ben mijn eigen persoonlijke trainer geworden. En het harde werken heeft zich terugbetaald.

Richard,
66

Verhalen

"Ik realiseerde mij dat ik iets moest doen"

Lees de verhalen van Peter, Martin en Richard, mannen die omgaan met ongewenst urineverlies en die hebben geleerd hoe ze opnieuw controle over hun leven kunnen krijgen.

Het verhaal van Martin

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.