U lijkt zich te bevinden in <country>

Bezoek uw lokale TENA-website voor lokale informatie.

Eten, drinken en incontinentie: tips voor een gezonde blaas

Twee vrouwen die in het bos hardlopen

Tips en adviezen voor een gezonde levensstijl

Gaat u vaker dan acht keer per dag naar het toilet om te plassen? Dan is de kans groot dat u een overactieve blaas heeft, ook wel aandrangincontinentie genoemd. Uw eet- en drinkgewoonten kunnen veel invloed hebben op de gezondheid van uw blaas. Sommige soorten dranken en voedsel zijn slechter voor uw blaas. Door ze te mijden, hoeft u minder vaak naar de wc en houdt u uw blaas gezond.


Ongezonde dranken en voedsel voor de blaas

Er zijn dranken en voedsel die u beter niet kunt nemen als u een gevoelige blaas heeft, omdat ze de blaas irriteren en de plasaandrang verergeren:

  • Cafeïne

Cafeïne zit bijvoorbeeld in koffie, energiedrankjes, cola en chocola. Deze stof kan de blaas irriteren en ‘m overuren laten draaien.

  • Frisdranken

Je blaas kan geïrriteerd raken door koolzuur. Verminder het drinken van koolzuurhoudende drankjes zoals frisdranken, sodawater of mousserende wijn. 

  • Alcohol

Alcohol is een vochtuitdrijver. Als je bier, wijn of sterkedrank drinkt, maken je nieren meer urine aan. Daarom moet u vaker naar de wc naarmate u meer alcohol drinkt. Wat ook niet helpt: alcohol vermindert het signaal naar de hersenen dat de blaas vol zit. De kans op ongewild urineverlies wordt zo veel groter.

  • Citrusfruit

In citrusfruit zitten zuren die de blaas irriteren. Vruchten en hun sappen zoals citroen, sinaasappel, grapefruit en ananas kunt u beter met mate consumeren.

  • Gekruid eten en specerijen

Pittige voedingsmiddelen zoals tabasco, wasabi of hete salsa branden niet alleen je tong, maar ook je blaas. Ook specerijen kunnen uw plasaandrang verergeren. Denk daarbij aan mosterd, azijn of ketchup.

Dat deze voedingsmiddelen u vaker naar het toilet laten gaan, betekent niet dat u ze helemaal niet meer mag nuttigen. Zoals met veel dingen: geniet met mate.


Blijf genoeg drinken voor een gezonde blaas

Wat u bij een gevoelige blaas zeker moet blijven doen, is drinken. Door niet genoeg water te drinken, werkt uw blaas minder goed en verergeren plasproblemen. Daarom raden wij aan om ten minste zes glazen water verspreid over de dag te drinken. Zo houdt u uw blaas gezond.

Meer tips en adviezen tegen ongewild urineverlies.

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.